Ansökan om körkortstillstånd

Innan du kan börja övningsköra måste du ansöka om körkortstillstånd, detta gör du numera själv på transportstyrelsens hemsida. Syntest ordnar vi till er.

Hur går utbildningen till

Utbildningen är uppdelad i en teoretisk och en praktisk del.
Tänk på att anmäla er i god tid till trafikskolan (ca 3 månader innan ni vill vara klara).

Teori

Körkortsboken är en ny teoriapp som STR har utformat. Det är en digital plattform där all kunskap finns som ni behöver. Vi kan också erbjuda individuell teorihjälp till de som vill. Och har man läs och skrivsvårigheter kan vi ordna med en ansökan om muntligt eller förlängt kunskapsprov på trafikverket.

Praktik

Den praktiska delen påbörjar vi i Tomelilla där vi övar fordonshantering,
backning, parkering, inledande tätort, bromsprov och körning på mindre landsvägskörning.
Den fortsatta utbildningen omfattar landsvägskörning och stadskörning i Ystad med omnejd. Man gör sitt körprovet här.

Bollerups Naturbruksgymnasium

Vi erbjuder körlektioner  till elever på Bollerups naturbruksgymnasium. Körlektionerna startar och slutar utanför matsalen.
När det är dags för riskutbildning 2 så hämtar vi er på Bollerup, men till risk 1 kursen måste ni ta er in själva till Tomelilla.

Riskutbildning

Riskutbildningen består av två delar:

• Del 1 är teoretisk och handlar om alkohol, andra droger, trötthet och riskfyllda beteenden i övrigt.
  • Del 2 är praktisk och motsvarar den gamla riskutbildningen (halkbanan) och handlar om hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden.

Båda delarna måste vara avklarade innan man kan göra kunskapsprovet och körprovet.

Riskutbildning del 2 gör vi på Bulltoftabanan i Malmö.