Ansökan om körkortstillstånd

Innan man får börja övningsköra måste du ansöka om körkortstillstånd. Detta gör du på transportsstyrelsens hemsida. Sen måste man även göra ett syntest, som vi kan göra på trafikskolan.

Teori

I teoriutbildningen ingår fyra teorilektioner som är två timmar per tillfälle. Dessa lektioner handlar mycket om risker med mopedkörning och hur man gör för att undvika olyckor. Men även grunderna i trafiken som trafikregler och vägmärken mm I samband med att man börjar utbildningen så får man också tillgång till ett digitalt utbildningspaket som heter elevcentralen.se Den finns även som en app och heter då korkort.nu

Praktik

I körutbildningen som omfattar fyra timmar är den första lektionen förlag på en övningsplan som är stängd för trafik. Där får man lära sig att manövrera mopeden. Följande lektioner är ute i trafiken. Det innebär b.la att man får lära sig om placering, uppmärksamhet och anpassa hastigheten på ett säkert sätt. Tänk på för att få övningsköra med mopeden måste man ha fått sitt körkortstillstånd och vara minst 14 år och 9 månader gammal.

För utbildning till moped klass 2 (25 km/h moped) hänvisar vi till Lasses trafikskola i Sjöbo.

Kunskapsprovet

Då man är klar med hela utbildningen gör man ett kunskapsprov på trafikverket. Då måste man ha fyllt 15 år och utbildningen måste vara registrerad av oss. Man kan själv boka provet på trafikverkets hemsida.