MC-körkort

Ansökan om körkortstillstånd

Innan du kan börja övningsköra måste du ansöka om ett körkortstillstånd, detta gör du på transportstyrelsen.se. Sen måste man också göra en syntest, som vi hjälper er med att göra på trafikskolan.

Hur går utbildningen till?

Det finns tre körkortsklasser på mc: A (24 år), A2 (18 år) och A1 (16 år)

I utbildningen ingår körning i trafik, manöverkörning på bana, säkerhetskontroll och riskutbildning del 1 och 2.

Motorcyklar

Vi har två stycken Yamaha MT07 av 2021 års modell, som har sänkt sadelhöjd. Dessa är till A och A2 behörigheterna. Motorcyklarna är väldigt lätta och smidiga att köra med, så de passar bra till de som inte har så mycket körvana. För de som ska köra A1 motorcykel har vi en Honda CB 125 av 2022 årsmodell.

Teori

Man kan börjar med teoridelen innan man starta att övningsköra. Vi kan erbjuda en teoribok för mc och sen förmedlar vi en digital plattform via STR, som är den bästa på marknaden. Denna erhåller ni på körkortsboken.nu Den omfattar allt du behöver kunna för att bli godkänd på kunskapsprovet. Det bokar du själv på trafikverket.se Tänk på att ni måste ha gått riskutbildningarna för att få lov att göra ett kunskapsprov och att detta måste vara godkänt. Sen kan man göra ett körprov.

Praktik

Först övningskör vi grunderna i Tomelilla, vilket bland annat innefattar: manövrering ,placering, bromsberedskap och kurvtagningsteknik. Därefter övar vi på en manöverbana, som vi har i Tomelilla. Där får man träna på övningarna man sedan gör på uppkörningen. I den sista delen av utbildningen kör vi i Ystad, där även körprovet är. Under hela utbildningen kör läraren alltid egen mc eller åker med som passagerare. Ni får låna komplett mc-utrustning gratis under er utbildning. Vi kör med tvåvägs bluetooth komradio i hjälmarna, för att på bästa sätt kunna kommunicera.

Riskutbildning för mc-körkort består av två delar:

Del 1 är teoretisk och handlar om riskfyllda beteenden och andra riskfaktorer vid mc-körning.

Del 2 är praktisk och handlar om hastighetens betydelse, synbarhet, bromsning och kurvtagning